« Terug

Suiker eens per maand: Suikervrije februari

sugarfree-once-a-month-sugarfree-february

Inmiddels zitten we al in onze tweede suikervrije maand en het leek me leuk om onze ervaring met jullie te delen.
Mijn man en ik zijn 1 janauri 2020 gestart met een suikervrije uitdaging; een maand lang eten of drinken we geen geraffineerde suiker, dit bevat ook alcohol.
Ons zoontje doet automatisch mee maar hij is sowieso niet echt verzot op zoetigheid, buiten jam om, dus dat is een makkie.
Aan het eind van de maand hebben we een dag waarin we van de zoetigheden kunnen genieten. Kortom: suiker eens per maand.

Van voedingskundige naar reflexoloog

Veel mensen kennen mij alleen als reflexoloog maar ik verdiep me al sinds 2006 in de effecten van suiker op ons lijf.
Van 2006 tot 2012 heb ik al eens eerder suikervrij geleefd.
Ik heb zelfs een periode lang voedingsadviezen gegeven (daar heb ik ook een diploma voor). Maar ik beleefde niet zoveel plezier aan de kortstondige behandeltrajecten. Ik zag mijn cliënten maar 1 tot 3 keer en dan gingen ze zelf met de adviezen aan de slag.
Daarom ben ik overgestapt in de reflexologie. Dit is iets wat veel mensen fijn vinden om te ontvangen en waar ze regelmatig voor terugkomen (één keer per 1 a 3 maanden) en op deze manier zie ik mijn cliënten op regelmatige basis.
Zo kan ik op de lange termijn zien hoe mensen zich ontplooien en ontwikkelen en wat er gebeurt als ze kleine aanpassingen maken in hun levensstijl. Ook al zou ik mijn cliënten en hun voeten maar 1 of 2 keer per jaar zien.
De voeten zijn voor velen de meest ondergewaardeerde lichaamsdelen die ze hebben, maar voeten veranderen voortdurend.
Als je kramp krijgt, een ontsteking, pijn in je gewrichten of als het pijn gaat doen als je op je voeten moet staan dan besef je gelijk hoe belangrijk ze zijn.
Als je aan nieuwe medicatie begint, dan zal dat effect ervan zich gaan vertonen in je voeten.
Als je een trauma hebt ervaren dan zullen jouw voeten mij het verhaal vertellen.
Als je migraine erger is geworden of je hebt moeite met ontlasten dan kan ik dat voelen.
Als je je baby een jaar lang bortsvoeding hebt gegeven dan zal de huid op je voeten dat laten zien.
Maar om er zowel voor mijn familie als mijn cliënten te zijn, vind ik het prettig als mijn energie over de hele dag gebalanseerd is. Zo nu en dan stoppen met de inname van suiker helpt mij daar bij.

Hoe is het gegaan in de 1e suikervrije maand van januari dit jaar?

sugarfree-January-sugar-once-a-month-suikervrije-januari
Sugarfree January
Suikervrije januari

Zin in iets zoets

Toen ik net begon was het niet zo heel makkelijk om alle suikers te laten staan. Ik had nog steeds momenten waarin ik snapte naar iets zoets zoals chocolade.
In de eerste 3 weken van januari als ik zoet trek kreeg dan nam ik een theelepel jam. Dat werden soms wel 2 tot 3 theelepels. Het was een heerlijke rozenbottel jam die een vriend van ons zelf had gemaakt van rozenbottels die hij geplukt had in de natuur en waar hij suiker aan had toegevoegd. Dus de eerste maand was niet geheel suikervrij.
Deze drang naar suiker duurde ongeveer 3 weken en daarna was het over.

Hoe is het met de 2e suikevrije maand van februari gegaan?

suikervrije-maand-februari-januari-suiker-eens-per-maand
Onze 2e suikervrije maand ging makkelijker dan de eerste.
Een verklaring hiervoor is dat we ook geen groentjes meer zijn in het afkicken en weglaten van suiker.
In de 2e maand heb ik geen enkel moment gehad waarin ik snakte naar iets zoets zoals ik dat in januari wel had.

Wel voor de bijl gegaan

Maar halverwege de maand ook al had ik er geen behoefte in, heb ik wel een stukje zelfgemaakte gluten- en lactosevrije chocoladetaart van één van mijn studentes geproefd die ze had gezoet met agavesiroop en heb ik een stukje brownie genomen genomen die ik zelf had gemaakt (waar wel suiker in zat maar geen gluten).
Buiten dat om ging het verder heel soepel.

Welke verschillen merk ik aan mezelf

Ik merk vooral dat ik niet meer op of omkijk naar de zoete secties in de supermarkten en dat ik als ik iets zoets neem aan het eind van een suikervrije maand, ik minder zoetigheid nodig heb omdat het al gauw te veel is.
We geven ook minder geld uit aan snacks en zoetigheden deze afgelopen 2 maanden maar ik hou het budget niet bij. Een ruwe inschatting is dat we voorheen ongeveer 25 tot 30 euro uitgaven aan chocolade en andere zoetigheden. Bier en chips voor mijn man hebben ik dan nog niet eens meegerekend.
Nou heb ik nooit echt last gehad van mijn huid en foundation heb ik niet nodig, toch merk ik dat mijn huid nog rustiger is geworden.
Mentaal heb ik het gevoel dat ik veel meer aankan.
Mijn gezicht is minder rond en breed aan de onderkant. Ik weeg mezelf nooit dus ik weet niet of ik ben afgevallen, maar sommige broeken zitten wel een beetje ruimer. Maar met een beetje is het dan ook wel gezegd. Als ik echt af zou willen vallen dan zou ik misschien nog ietsje meer mogen bewegen en wat minder eten. Maar ik vind het zo ook wel prima. Ik zit vooral lekker in mijn vel en dat vind ik het belangrijkst.

Mijn eerste advies voor iemand die er ook aan denkt een maand suikervrij te gaan, naar suiker eens per maand

Om te beginnen zou ik alles wardoor je een zwak moment zou kunnen krijgen, weggeven aan iemand anders of opmaken voordat je aan een suikervrije maand begint. Voor mij betekende dat er geen chcoalde meer in huis kon zijn.
Eén van mijn clientes zegt dat als ze een pak suiker in huis heeft, ze van alles gaat bakken, van chocolade koekjes tot cake en taarten. Die koekjes gaan er dan allemaal in één keer in en niet heel gematigd verspreid over de rest van de week.
Voor de eerste periode, 1-3 weken, is het wel verstandig om iets van gedroogd fruit of jam in huis te hebben. Zodat je iets kleins kan snoepen om je over de moeilijkste momenten heen te helpen.

Hoe kunnen we dit volhouden?

Als ik een reep chocoalde koop, dan neem ik niet dagelijks 1 of 2 stukjes. Die reep gaat in één keer op. Als we als kind een zak snoep kregen van mijn oma dan was deze in de auto al bijna op voordat we thuis aankwamen.
Maar om nooit meer suiker te eten is iets wat voor ons niet haalbaar is. Daar hebben we nu een oplossing voor gevonden: suiker eens per maand.

Suiker eens per maand

Door zoetigheid te beperken naar suiker eens per maand, ontstaat er een moment waar ik naar uit kijk, die we samen kunnen vieren en waarderen en waarvan we veel meer genieten van wat we eten of drinken.
We zijn inmiddels al 2 keer naar Hop en Stork in Den Haag geweest om het te vieren. Eén keer aan het eind van januari en één keer aan het eind van februari. Hop en Stork maakt hun eigen chocolade, daarnaast hebben ze heerlijke parlinés en chocolademelk sticks van het Belgische merk Boon.
Voor aankomende maand willen we wellicht naar een andere plek gaan waar ze glutenvrije zoetigehden zelf maken zoals chcoclade, cake en taart. Mocht jij in jouw plaats iets weten, dan hoor ik het graag.
In maart voegen we ok een extra uitdaging toe.

Hoe ziet onze nieuwe uitdaging eruit, buiten de al bestaande ‘suiker eens per maand’ uitdaging?

De afgelopen maand ging zo makkelijk dat mijn man en ik bedachten dat we er wel een extra punt van aandacht bij kunnen hebben.
Tegelijkertijd gaan we door met onze 3e suikervrije maand (maart).
We willen een maand met minder schermtijd.
Daarom zetten we geen Netflix aan en kijken we geen films of televisie. We zullen alleen voor ons werk, het nieuws en documentaires schermtijd hebben. Ons zoontje gaat daarin mee. Dat betekent dat we op sommige dagen dus vroeg uit de veren moeten omdat hij al wakker is. Voorheen wilden we nog wel eens de televisie aan zetten zodat we zelf nog even verder kunnen slapen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.