« Terug

13 oosterse geneeskunde geheimen voor een vitale herfst

herfst-tcm

Verkoudheid, een droge keel, obstipatie, ademhalingsproblemen, koorts, een kuchje of hoest die weer naar boven komt dwarrelen, droge lippen, de griep, hyperventileren, kinderen en volwassenen die om 5 of 6 uur ’s ochtends wakker worden in plaats van het normale tijdstip, keelontsteking, droge huid, voorhoofdsholteontsteking, pijnlijke kloven rondom de hak van de voet, keelpijn, een buikgriep en wellicht ben je wat down door het einde van de zomer.
Laat je niet voor de gek houden, ondanks dat het een tijd lang als zomer in de herfst voelde, komen de symptomen die met dit seizoen gepaard gaan net zo hard de kop op steken. Hoe voorkom je dat?

Zo dat was de zomer, nu wordt het tijd voor de stoere jaargetijden

Alle dingen in de natuur bereiken hun volledige groei in de 3 maanden van de herfst. De granen rijpen en er wordt geoogst. De energie in de lucht koelt, net als het weer. De wind begint te roeren. De duur van het daglicht wordt korter en de temperatuur daalt. We gaan van een actieve fase (zomer) naar een passieve fase in de herfst en winter.
Zoals we ons ’s ochtends mentaal voorbereiden op de dag die komen gaat, zo zouden we ons lichaam en geest mogen voorbereiden op de seizoenen.

“Als een jaar in een klok zou worden gezet dan was herfst het magische uur.” Victoria Erickson

Verrassend simpele manieren voor vitaliteit in de herfst

Wil jij je tijdens de herfst in lichaam en geest vitaal voelen, symptoomvrij door de blaadjes heen wandelen en goed voorbereid zijn op de winter? De oosterse geneeskunde (TCM) heeft hele fijne aanvullingen om in harmonie met de seizoenen mee te gaan. Hieronder deel ik 13 geheimen die je moeder of oma je nooit heeft verteld of misschien wel, maar heb je ze in de wind geslagen.

1. Drink de zomerhitte en ingedroogde afvalstoffen uit je lijf

In de zomer is ons lichaam een reservoir geweest waar we water en zout aan hebben onttrokken door de hitte en het zweten. Ons lichaam droogt hierdoor uit en er onstaat een hogere concentratie afvalstoffen. Als we dit niet afvoeren dan kunnen er verschillende symptomen ontstaan die hierboven vernoemd zijn. Om er zeker van te zijn dat alles soepel verloopt, moet je elke dag goed hydrateren (warm water drinken), want dit is een van de belangrijkste componenten voor een gezonde dikke darm. De dikke darm is verantwoordelijk voor het vrijmaken van gifstoffen uit jouw systeem en het bevorderen van een gezond spijsverteringsstelsel. De dikke darm heeft extra aandacht nodig in deze periode.
Wakker worden tussen 05.00 en 07.00 uur betekent dat je je moet concentreren op de dikke darm, daar hoort bij dat je goed hydrateert.

2.Voorkom een hittexplosie in de herfst

Daar krijg je het warm van, de chai’s, gember en yogi thee’s en pittige maaltijden met kaneel, chili, kerrie, cacao, steranijs, knoflook, cayennepeper en zwarte peper. Deze ingrediënten zorgen voor een kleine hitte explosie en de hitte van de zomer zit nog in je lijf. Dat kan weer tot verdere uitdroging van onze lichaamssappen leiden. Eet of drink die hooguit in één maaltijd of drankje per dag. Dus heb je al een bord havermoutpap met kaneel op? Dan kun je het de rest van de dag de verhittende kruiden beter laten staan. Voeg in plaats daarvan wat kruiden als kurkuma, salie, peterselie, een snufje zout en citroensap aan je maaltijd toe om het verteerbaarder te maken en een goede smaak te geven. Daar heb je niet knoflook of peper voor nodig in iedere maaltijd.

3. Let er op dat je gedurende de dag warm water blijft drinken.

Omdat punt 1 zo belangrijk is heb ik er nog een punt van gemaakt. Niet alleen hydrateren is belagrijk maar ook met wat je jezelf hydrateert. Boven alles heeft warm water de voorkeur. Geen theezakjes erin, gewoon warm water. Thee kun je gebruiken als je wil dat het iets voor je lichaam doet, zoals beter naar het toilet gaan, beter in slaap vallen, om weeën op te wekken, tegen maagzuur, voor een opgeblazen buik etc. Drink het liefst water dat gekookt is en wat je vervolgens op een voor jou aangename temperatuur drinkt. Warm water kost jouw lichaam minder energie om op lichaamstemperatuur te brengen dan koud water, zo hou je meer energie over voor andere dingen.

4. Eet 3 keer per dag warm.

Een smoothie, kom yoghurt of boterham met kaas veroorzaken kou en slijm in het lichaam. Vooral in de koudere maanden wil je dit voorkomen. Eet daarom het liefst zoveel mogelijk warm eten. Dit kan ook een maaltijd zijn die je op kamertemperatuur eet. Heb je bijvoorbeeld weinig tijd dan kun je ook van tevoren pannekoekjes maken en deze voor de lunch eten. Denk ook aan soep, een gekookt eitje of een omelet voor het ontbijt of de lunch. Stoofpotjes, soepen, congee’s en pap zijn tevens een welkome aanvulling voor je lichaam.

5. Ga terug naar eenvoudige routines

Net zoals de bomen zich van hun bladeren ontdoen in de herfst is het voor ons tijd om het wat langzamer aan te doen. Trek je terug met de zonsondergang en sta op met de dageraad. Kleed je warm aan, doe een shawl om je nek en eventueel een mutsje op je hoofd als je naar buiten gaat. Want je longen en dikke darm zijn gevoelig voor tocht in dit seizoen.

6. Verzorg je droge huid, droge lippen, droog snot, droge voeten, droge hoest en droge haar.

De huid heeft meer te verduren vanwege de veranderende temperatuur van binnen en buiten, de wind, tocht en regen. Heb je last van dit soort droogte verschijnselen:
Doe dan wat roomboter of stukjes peer door je pap vlak voor het opdienen. Zorg dus dat de roomboter smelt en roer deze nog door de warme pap of bak de stukjes peer eerst aan in wat roomboter en als ze zachter worden kun je de pap er doorheen roeren.
Heb je last van een droge hoest, een kuchje of maagzuur, drink dan 2 kopjes heemswortel thee per dag. Hooguit 2 per dag en niet langer dan 3 weken achter elkaar. (ook veilig tijdens de zwangerschap).
Garneer je maaltijd met wat pinda’s, maak een maaltijd met eend of adukibonen. Deze ingrediënten bevochtigen je lichaam.
Borstel je huid droog, dit bervordert de bloedcirculatie en verwijdert oude huidcellen, hierdoor kan je lichaam kokosolie of een andere lichaamsolie straks beter opnemen.

7. Herfst, wat een prachtige tijd met al die gekleurde dingen die je voor de voeten waaien

“Iedereen zou tijd vrij moeten maken om stil te zetten en de blaadjes te zien dwarrelen.” Elizabeth Lawrence

Hou je longenergie schoon en stil. Je longen hebben extra aandacht nodig dit seizoen. Door droge cv-lucht, het drogende effect van koffie, zwarte thee, groene thee en sigaretten zijn de longen belast.
Dit doe je door bijvoorbeeld buiten te wandelen, ga lekker in het bos of park met de vogels twitteren.Als je de kans hebt om de natuur in al zijn naaktheid te zien, blijf je toch niet binnen?

8. Ga naar de sauna.

Hiermee zweet je de opgehoopte toxines van de zomer nog uit je lijf. Zorg ervoor dat je veel blijft drinken tijdens en na je bezoek aan de sauna. Het liefst water dat op kamer temperatuur of warm is. Ga niet iedere dag naar de sauna, dit kan je lichaamssappen juist uitdrogen. Denk eerder aan 1 keer in de week of 1 keer in de maand.

9. Een storm is het beste moment om je aan iemand vast te klampen.

Verdriet is de emotie die bij de long hoort.Laat  het verdriet toe om het te verwerken en vervolgens los te laten.
Dit voorkomt problemen met de nieren of de spijsvertering in de winter. Als deze natuurlijke volgorde wordt geschonden, treedt schade op in de longen, wat resulteert in diarree met onverteerd voedsel in de winter. Dit zorgt ervoor dat het vermogen van je lichaam om in de winter op te slaan, stagneert. Spreek met vrienden af of doe een activiteit waardoor je uit de verdrietige momenten wordt gehaald, zodat het plezier naar boven komt. Een storm is toch het beste moment om je aan iemand vast te klampen.

10.Kortere dagen zijn best fijn als je een keer je dag niet hebt.

Blijf gefocust. Net zoals het weer in de herfst harder wordt, zo gaat dat ook met ons emotionele klimaat. Het is daarom belangrijk om kalm en vredig te blijven en waar het kan af ​​te zien van depressie, zodat de overgang naar de winter soepel kan verlopen. Dit is de tijd om iemands geest en energie te verzamelen, meer gefocust te zijn en niet toe te laten dat je verlangens in het wilde weg gaan lopen.

11. Breng licht en gezelligheid in je huis.

Haal de bedspreien uit de kast en doe ’s avonds wat kaarsjes aan.

12. Verbeter je long qi

Je long qi is de nergie die in je longen huist. Hoe gezonder deze is, des te beter kun jij je verdriet verwerken, dieper ademhalen en krijg je minder last van slijm in je borstkas.
Ademhalingsoefeningen zijn erg goed om de long qi te optimaliseren.

13. Je wil toch liever dansend van het toilet afkomen of een baby die iedere dag ontlast?

En last but not least, door droogte ontstaat er obstipatie bij veel mensen, waaronder ook baby’s. Voor iedereen die hier last van heeft, let op: dit is ook voor moeders die op dit moment borstvoeding geven, probeer dan geen groene thee, zwarte thee en koffie te drinken of in ieder geval zo min mogelijk, deze drogen ons lichaam uit. Dan komt je ontlasting er nog moeilijker uit.
Een baby mag iedere dag ontlasten, een volwassene ook. Daar wordt in het gewone reguliere circuit anders over gedacht, een paar dagen niet ontlasten is niet zo erg. Maar heb je je wel eens afgevraagd waar al je eten van de afgelopen dagen blijft? Je wordt een soort vuilnisbelt met een vieze mondgeur, stinkende scheetjes, vermoeidheidsverschijnselen en een onprettig gevoel in je buik.
Ik ken genoeg baby’s en volwassenen die 5 tot 10 dagen niet ontlasten. Nadat ze 1 of 2 behandeling van mij hebben gehad wordt dat een ander verhaal. Dan is 3 keer op een dag gaan geen uitzondering. Probeer daarom eens babyreflexologie of voetreflexologie. Dit helpt jou of je baby weer wat stappen vooruit, zowel lichamelijk als geestelijk. Daarnaast kan een reflexoloog aan andere kwaaltjes werken of gewoon puur ontspanning geven.
Je kan ook direct zelf aan de slag met het boekje ‘Reflexologie voor baby’s, masseer de kwaaltjes van je kindje in 1 minuut weg‘, de technieken in het boekje gaan een levenlang mee.

Bron
Maoshing Ni Ph. D., M. (1995). The yellow emperor’s classic of medicine. Boston. Massachusetts, USA: Random House Inc.