« Terug

Maak Kennis met je Tenen kalmeert de geest

maak kennis met je tenen

Loop stabieler en vrijer in je hoofd met de ‘Maak Kennis met je Tenen’ techniek

Kleine traktaties voor je voeten leiden tot grote verdiensten. Voeten zijn één van de minst gebruikte en tegelijkertijd meest belangrijkste delen van je lichaam. Dus de tijd die je hieraan besteed is nooit voor niets. Maak kennis met je tenen is een simpele techniek die opruimt in je hoofd en de zon tevoorschijn tovert. Hoog tijd om er mee aan de liga te gaan.
Deze simpele strek en massage combinatie kan je helpen beter te aarden, kalmer te worden, of meer zen en gefocust te zijn. Hij helpt bij slapeloosheid, vermoeide gevoelens en als je een beetje down bent.

Het kan ook de aangerichte schade van jarenlang hakken dragen en schoeisel met een te nauwe voorvoet verbeteren. Hierdoor ga je stabieler lopen.
Het helpt met de overgang naar het dragen van minimalistische barefoot schoenen zodat je de komende jaren pijnvrije voeten hebt.

Is het je wel eens opgevallen hoe vaak schoenen nauwer zijn dan de breedte van je voorvoet? Ongeacht de reden hiervan, het jarenlang dragen van dit soort schoenen leidt tot een semi-permanente samenpersing van je tenen, metatarsalen en het heeft ook effect op de reflexzones van je hoofd en bepaalde acupunctuurpunten.

voeten-yoga

Maak kennis met je tenen, aan de slag met deze techniek

Knip je teennagels.
Ga op bloet voeten staan en voel hoe je voeten de grond aanraken en waar niet. Loop een halve minuut op blote voeten rond om te ervaren hoe je loopt en waar je voeten de grond raken en waar niet.

Neem plaats op een stoel of op de grond en leg je linker voet op je rechter bovenbeen. Plaats de palm van je rechterhand tegen de zool van je linkervoet. Wring je vingers voorzichtig tussen je tenen in. Als het erg strak is, doe dit dan langzaam en wees geduldig, forceer niets. Laat je vingers rustig 4 ademhalingen tussen je tenen zitten. Als je iets meer kan en als je vingers eenmaal op hun plek zitten, spreid dan je vingers en tenen tegelijkertijd. Masseer de tenen terwijl je vingers er tussen zitten, wring je vingers al wikkend een stukje omhoog en omlaag tussen de tenen. Kun je nog verder gaan, plaats je vingers dan nog dieper tussen je tenen in, richting de aanhechting met de voet.

do-in-voet-yoga
Ga vervolgens weer op blote voeten staan en voel je voeten de grond nu raken, loop een halve minuut rond en voel het verschil. Voel je hoe de bal van je linker voet en je tenen meer grip hebben op de grond en dat je hierdoor stabieler loopt en meer contact maakt met de grond. Herhaal de oefening met je rechter voet.

Mildere versie van de maak kennis met je tenen

Bij pedicures gebruiken ze wel eens tenenspreiders zodat ze de nagellak beter op kunnen doen. Als je je vingers niet tussen je tenen kan krijgen dan zou je dit eens kunnen proberen. Misschien heeft iemand die je kent er nog wel één tijdelijk voor je te leen.

Maak kennis met je tenen vanuit het oogpunt van reflexologie

Door de ‘maak kennis met je tenen’ techniek te beoefenen stimuleer je ook reflexzones rondom je hoofd, zoals je ogen, oren, nek, sinussen en tanden. Door deze reflexzones te stimuleren kun je beter aarden, kalmer worden en meer focus krijgen.

Maak kennis met je tenen binnen de traditionele Chinese geneeskunde

De maak kennis met je tenen techniek prikkelt verschillende acupunctuurpunten en wel in het specifiek 4 Jing well punten op de voet. Milt 1, Lever 1, Maag 45 en Galblaas 44. Deze punten kalmeren je geest en zijn de oorsprong van Qi en Bloed.

Het stimuleren van deze acupunctuurpunten helpt bij de volgende kwalen:

  • bloedingsproblemen zoals bloed in de urine en bloed in de ontlasting, dromen met zorgen en depressie (Milt 1)
  • bewustzijnsverlies, opgezwollen genitaliën, bloedingen tijdens de menstruatie, lethargie (Lever 1)
  • hoofdpijn, tandpijn, gezichtspijn, een pijnlijke keel, manische depressiviteit, geïrriteerdheid of slapeloosheid, overmatig dromen, slapeloosheid in combinatie met nachtmerries (Maag 45)
  • problemen met de zintuiglijke organen (ogen, oren, neus, mond, tong) zoals pijn en ontstekingen in dit gebied, een stijve tong en spraakproblemen (Galblaas 44).

Maak kennis met je tenen klaart een hoop op, hij haalt de wolken in je hoofd weg en haalt de zon tevoorschijn.

Wil je meer voet yoga oefeningen met uitleg over de reflexzones en werking binnen traditionele Chinese geneeskunde? Kijk dan eens bij:

kuit strekking bij hielspoor, pijn in je onderrug, hoofdpijn, aambeien en buikpijn.

Tweet
Share
Pin